Puheterapia

PUHETERAPIA

-ILOA JA JAETTUJA KOKEMUKSIA-

Puheterapia rakentuu vuorovaikutukselle. Iloisessa vuorovaikutuksessa syntyy kommunikaatiota ja uskallusta yrittää myös vaikeita asioita. Puheterapiassa saa jakamattoman huomion ja keinoja ilmaista itseään.

Puheterapian tavoitteena on auttaa kieli-, puhe- tai kommunikaatio ongelmaista lasta tai aikuista. Poistaa, lieventää ja ehkäistä puheen ja kielen häiriöitä ja näin parantaa asiakkaan toiminta- ja kommunikaatiokykyä arjessa.

PUHETERAPIAN POLKU

 

-ENSIMMÄISET ASKELEET-

Kuntoutussuunnitelma

Asiakkaan ensimmäinen kontakti puheterapeuttiin on yleensä julkisen terveydenhuollon puolella.  Puheterapiakuntoutus perustuu usein julkisen terveydenhuollon moniammatillisen työryhmän laatimaan kuntoutussuunnitelmaan. Kuntoutus toteutetaan tuon suunnitelman mukaisesti. Terapiayhteistyötä aloitellessa on tärkeää tavata ja sopia käytännönasioista, kuten terapiasopimus ja yhteydenpitosopimus. Vielä tärkeäpää on tavata ja kuulla millaisia toiveita ja ajatuksia lähiympäristöllä ja asiakkaalla on puheterapian suhteen.

-KANNUSTAEN JA MOTIVOIDEN-

Tavoitteet ja arviointi

Kuntoutussuunnitelman pohjalta laaditaan vielä yksilölliset konkreettiset tavoitteet yhdessä lähiympäristön ja asiakkaan kanssa. Yhteisten tavoitteiden pohjalta mietitään, miten pääsisimme tavoitteisiin? Matkalla on tärkeää arvioida edistymistä ja tarpeen tullen myös korjata tavoitteita. On tärkeää, että tavoitteet ovat sellaisia, että ne eivät ole liian kuormittavia ja voidaan nivoa muuhun arkeen. Tarkoituksena on kuitenkin pitkällä tähtäimellä helpottaa arkea.

Lapsella on kaikki kesken,
kirjahyllyn kirjat pitää lattialle laittaa
ja kuvalehden sivut mytätä ja taittaa.
Äidillä on kaikki kesken:
tiskit, pyykit, paperityöt,
paksut kirjat, repaleyöt,

ei haittaa, ei haittaa.

pysähdytään, ollaan tässä.
Käki kukkuu hämärässä
meille vielä sata vuotta.
Nyt ei hätiköidä suotta.

-Johanna Venho-

 

-OPITAAN ILON KAUTTA-

Terapiassa

Puheterapiassa pyritään löytämään yksilöllisiä ja motivoivia harjoituksia, joilla tavoitteet saavutetaan askel kerrallaan. Harjoitukset ja sisältö räätälöidään aina yksilöllisesti. Puheterapiassa käytössä on terapiavihko, johon laitetaan tärkeät harjoitukset, joita kotona voidaan kerrata ja katsoa. Positiivinen ja kannustava ilmapiiri tukee lasta harjoittelussa.

Puheterapia toteutuu usein yksilökäynteinä, joiden kesto on tavallisesti 45min tai 60min. Terapiakäynnit voivat myös toteutua osin tai kokonaan luonnollisissa arjen tilanteissa esimerkiksi päiväkotiryhmässä, jolloin opittuja taitoja saadaan siirrettyä myös arjen ympäristöön. Terapiaan saattaa sovitusti tulla mukaan myös tukilapsi/lapsia, jossa lähtökohtana myös taitojen harjoittelu turvallisesti pienemmässä ryhmässä.

Käytössäni on monipuolinen ja ajanmukainen kuntoutusmateriaali, jota jatkuvasti myös uusin ja täydennän. Lisää ideoita ja osaamista hankin kotimaisin ja kansainvälisin koulutuksin.

 

 

-JOKAINEN MEISTÄ HALUAA TULLA KUULLUKSI-

AAC- menetelmät

Usein puheterapiaan liittyy myös AAC- menetelmien l. Tukevien ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käyttöä. Käytössäni on kuvakommunikaatioon materiaalia, jota yksilöllisesti voimme lähteä tekemään ja harjoittelemaan kuvien käyttöä kommunikaation tukena. Käytän aktiivisesti työssäni laajoja kuvakansioita, myös sähköiset kansiot Roihu ja Taike ovat tuttuja. Työssäni käytän myös tukiviittomia kommunikaation tukena. Tablettipohjaisista ohjelmista ChatAble, WidgetGo, GoTalk Now sekä Moi, ovat tuttuja työkaluja. Lisätietoja AAC-menetelmistä löytyy sivuilta www.papunet.fi.

-YHTEISTYÖ LUO VANKAN PERUSTAN-

Yhteistyö

Puheterapia perustuu yhteistyöhön. Puheterapiassa kehitetään ja vahvistetaan asiakkaan kommunikointikeinoja ja toimintatapoja yhteistyössä asiakkaan ja tämän arkiympäristöjen kanssa. Tavoitteena on, että asiakas voi olla kommunikoinnin häiriöstä huolimatta mahdollisimman tasavertainen jäsen omassa yhteisössään. Yhteistyön tekeminen on tärkeää myös muiden toimijoiden kanssa esim. Fysio-, toiminta- tai musiikkiterapeuttien kanssa. Yhteistyötä voidaan tehdä esim. Yhteiskäyntien muodossa. Yhteistyö myös muiden ympäristöjen, kuten koulun tai päiväkotien kanssa on tärkeä osa kuntoutusta. Perheiden ohjaaminen on tärkeää puheterapiassa ja asiakkaan lähi-ihmiset voivat aina osallistua terapiakäynneille. Koskaan ei ole niin pientä asiaa, että sitä ei kannattaisi kysyä.